Tuesday 13 January 2015

TENTANG DP BBM WONG

Aku sdh bbrp hari ini idak ngaktifke bbm... lagi males...sengajo aku uninstall dari hape aku yg dak seberapo ini...hihihi... tapi alhamdulillah ... masih lumayan biso buka pinterest and facebook duongg...ngapo aku uninstall?

Yang pertamo ngabesin batere bae...trus ngabesin paket internet aku hihihi..secara ibu2 rumah tangga hemat...(tutup muko make gilingan) and alasan selanjutnyo adalah to be honest aku ringam jingok dp wong yg lebay2.  Kaburrrrr.....

Trus aku sekarang dalam rangka nak ngurangi duso..jadi kalo punyo bbm tuh gawe aku nak ngatooo tuh lah. Dp wong mak ini salah mak itu salah. Dio pasang dp segalo sudut rumah dio salahh.. dalam ati... isss budak inii nak pamer bae..padahal belom tentu kann...dp wong yg lagi nyetir mobil salah...iss budak ini mentanglah baru beli mobil..atau mentanglah baru biso nyetir...atau dp wong yg pasang quotes sedihhh mendayu dayu... pecak dio paling susah seduniaa... la ringam pulokkk... iss wong itu dak mensyukuri idup nian...ngeluh terus... dalem ati kito ngatoo...
Banyakk lagi dp dp wong yg galak buat duso hihii.mungkin kamu biso nyebutkenyo...

La susah2 ngumpulke pahalo sikok sikok lantak buka bbm teapus galo gegara ngato dp wong hihihi..

Aku jugo pikir kalo emg wong perlu samo aku, banyak jalan menuju Roma yeh... biso sms...telp kalo emg urgent... atau inbox facebook... atau terbang langsung ke palangkaraya sini hihi..maksoo

Aku jugo kadang lebay sih aku akui #malu2 .tapi prasaan dan selebay wong duehh #beladiri...Hihihi... pokoknyo aku tuh lah yg bener...la la la la

Kalo aku untuk dp kadang foto anak, laki aku yg keren cak bradd pitt (jangan serek), foto diri aku dewek jarang karena di hp aku sedikit nian foto aku yg tampil prima dan mempesona plus cantik jelita.. nak di edit make camera 360 maseh buruk tuh lah...jadi jarang aku pasang. Dari pada keno kato...
Atau karena lagi hobi bebuatan kue aku kadang pasang poto kue..dan paling sering sih quotes yg aku copas dari pinterest yg kiro kiro biso jadi semangat utk aku dewek n wong laen. Atau foto ayah ebok aku...atau kalo ado yg ultah pasang foto yg ultah...

Tapi ado jugo yeh wong yg dp nyo bebulan bulan dak pernah gantii... kadangan mikir maseh idup dak wongnyo nihh hihihi. Kidding..tp mungkin wong yg cak itu trmasuk low profile dan tdk memusingkan soal dp nyo nak mak mano mak mano... atau sebènerno jugo dio selamo bebulan bulan itu mikir keras nak masang dp yg mak mano.nak yg ini takut keno kato..yg ini tkt dak keren yg itu takut di bully..nemen yee mikirnyo sampe bebulan bulan.hahaha...

Ada beberapa hal yg harus aku nak buka-bukaan n jujur samo kamu2.Sebenernyo ketika aku pasang dp kue2 yg aku masak...ado beberapo persennyo aku pamer.. serius..nianlah... ado raso pengen kasih tau wong kalo "heii...aku biso lohhh masak ini sekarangg"
And beberapo persennyo lagi aku pengen di komen wong...and wong betanyo..." itu kue apo bu"  atau :" ajarin buuu bikin kue itu"..atauu "bagi dong resepnyo"
Tapi yg aku sebutke di atas itu total sekitar 50 persennyo yeh.. yg 50 persen lagi adalah aku pengen memotivasi wong terutama ibu2 n para wanita hihihi..supaya galak belajar jugo buat kue...jangan bepikir jauh2 kalau buat kue untuk di jual, kagek dak lemaklah, kagek gagallah...tapi pikirlah kito buat kue atau makanan untuk laki and anak kito. Biar mereka biso ngerasoke kasih sayang kito lewat makanan yg kito buat tadi. Dan jugo berpahala...#ustadzahngomong. kalo pengalaman aku.. tiap aku buat kue... aku ngeliat muko anak anak aku cak hepiiii niannn.senengg nian.apo lagi kalo kuenyo habis...zaki pasti ngomong.."buu besok buat lagi yeh kue yg cak ini..banyakkkk banyak...kagek aku abeske galo"
Raso di dado niii nyesekk.terharuu...banggaaa.. berbunga-bunga. nianlahh..kalo dak percayo buatlahhh makanan utk anak kamu... and perhatikan apa yg akan terjadi ..enahh laju mario teguh... dan jugo kalo kito buat dewek itu dari segi bahan terjamin karena kito pasti milihke bahan yg aman.. jugo lebih murah...trus jugo ngurangin anak bejajan..anak2 aku alhamdulillah dak pernahhhh nian bejajan kecuali kalo kami yg belike..cak dejavu yee.cak pernah aku nulis kato2 itu hihihi

O iyo pengalaman aku sikok yg bikin aku dak biso lupo adalah...ketika aku belajar buat pindang patin... karena aku inget buatan ibu mertuo yg enak..aku telp lah dio nanyo resep...la tau resepnyo segera aku eksekusi...n laki aku nyicipp..dan katonyoo rasonyo lemakkkk.lagi lagi aku nanyonyo sambil bawa batu gilingan hihihi#kidding..... sudah mendekati raso pindang buatan emaknyooo...raso nak nari nari balet akuuu hahahaha saking hepinyoo...  and buat aku aku biso di katoke sukses di dapur kalo raso masakan kito itu mirip2 samo masakan mertuo..karena cak kito bae..patokan kito pasti masakan emak kito kan... hihihi..itu menurut akuuu...yg setuju melokkk akuu hihihi

Sekarang back to topic ...soal dp bbm... paling seneng kalo liat dp wong lagi liburan...ado raso iri jugooo...hmm awas kau tunggulah yee men duit kami la banyak kami nak liburan jugooo...hihihi..tp biso jadi motivasi utk aku jugo ... harus lbh giat lg cari duit
Atau dp wong jualan..ini kadang bikin stress... pengeennn beli tp katek duit... tp lagi lagi bs jadi pemacu semangat...
Atau foto keluarga.. itu seneng jugo aku liatnyo...
Atau dp yg berisi quotes Islami ...ngeri men nak ngato kualat gek..hihihi

Well kesimpulannnya adalah mungkin aku belom wise enough utk nyikapin dp wong hihihi...jadi bawaan nak ngato bae n negatif thinking...sebenenernyo sih aku pikir kito harus selalu ngeliat sisi positifnyo yeh ... dp wong yg pamer2 tadi harus jadi pemacu semangat kito ye dak...once again... aku cuma manusio biaso yg bawaannyo nak ngato tuh lah hihihi... laju inget kalo naek bis balek kuliah dari layo...samo kance kuliah si etty sutriani...nak ngatoooo wong tuh lah di bis hihi..kt etty : oi tak. Kau ni nak ngato tuh lah hahahha.. dak acak tikkk...its in my blood.wkwkwkwkkw...cak kebagusan dewek pokoknyooo

Jadi bbm aku matike dulu utk sementaro yehh...kalo ado yg perlu #ge er... sms atau inbok bae...hihihi

Tulisan ini tdk bermaksud mendiskreditkan siapo pun... kalo kamu ngeraso dewek berijalah sanah hihihi..ampunnnnn

Maap kalo ado salah2 kato...ini hanyalah pendapat aku pribadi...

Peace...

Gambar aku copas dari pinterest

Lanjut .... aku nak nyuci piring duluuu... mumpung budak2 kecik itu maseh tedok galo...

Always see from the bright side...

No comments:

Post a Comment