untuk yang meraso status nyo sebagai karyawan :
1. karyawan itu kan wong yang begawe pada dan atau untuk wong laen.. jadi tiap kali nak pegi begawe niatke untuk begawe bukan untuk bedagang, jualan di medis sosial, twitteran atau instagraman, apolagi nak maen game candy crush, hay day dll... Apolagi sampe ngumbar status tentang keadaan di tempat dio begawe...yang payah lah, yang apolah, yang manager nyo dak fair lah....inget...ado yang namonyo UU ITE.. jadi hati hati dengen apo yang kito share di media social. dan lagian beberapa recruiter akan mempertimbangkan untuk nerimo wong yang dikit dikit update status ngeluh tentang gaweannya, nyindir bos nyo lah walaupun di samarkan, ngeluh capek. pasti kamu nak ngomong kalo rejeki itu di tangan Tuhan kannnn...???..kan kito tau kalo di media sosial kito ado banyak wong yang biso liat status kito. dan dari sebagian dari kawan kito di media sosial akan betanyo tanyo...ado apo sih di tempat gawean dio ni,kok cak ruwet nian perusahaannyo? jadi itu jelas nimbulke persepsi negative ..bener kan? DAN INGET..KITO MASIH BEGAJI DISINI SAYANG KUUU..MASIH NAK BEGAWE...PERIUK NASI KITO DARI SINILAH....jadi please yeee...stop your stupidity ituh....BE RESPONSIBLE WITH YOUR MEDIA SOCIAL. Grow up ....fiuhhhh
2. Juragan itu adalah wong yang punyo perusahaan yang tiap bulannyo ngeluarin duit buat gaji karyawan. jadi jangan nian sekali kali nyuruh Juragan untuk cak caknyo jadi karyawan... kadang ado omelan , " Cubo kau(juragan) na jadi aku, aku jadi kau(juragan)...yakwaaa..heloowww...kau siapooo..plakkk...#sinetronmodeon
3. Selaen begawe, kebiasaan laen di tempat gawean adalah ngomongin perusahaan(ngatoin), soal kesejahteraan lah, ketidakadilanlah, gaji gak naek naeklah, sampai dandanan orang di omongin...woii siapo yang nyuruh jadi karyawan, ngedumel sih boleh tapi jangan sampe hasut atau memprovokasi. Bos denger biso gawat. dinding bae biso denger .... mangkonyo move on....jadi owner duong sekali sekali atau kalau memang hebat dan punyo skill tinggi...cus melamar ke tempat laen . jangan biso merutuk bae dak sudah sudah... dak katek yang melarang ini.
4. pernah denger kan "gaji buto"? naaa ini yang bahayo... mak ini ilustrasinyo, kalo gaji sebulan 2 juta tapi gawennyo sebanding dengan 4 juta, terima aja kali yaa..kan disesuaikan jugo dengan skill and pengalaman ente..atau kalo emang ngeraso dak adil yoh ikhlas ke bae biar Tuhan yang bales.... kan yang namonyo rejeki itu biso datang dari mano bawe, kadang datang dak disangko dak di dugo...terus jugo rejeki itu kan bukan soal duit atau gaji bae..kesehatan, ketenangan, kenyamanan(dirumah) itu ter
nah sekarang kalo kito balik....gaji 4 juta tapi gaweannyo 2 juta. Pernah dak kamu protes? atau demo ke bos atau ke perusahaan. " Bos aku dak terimo.... aku nak demo..gaji aku ni komandan tapi gawean aku ni kopral"..wkwkwkw...kuraso kamu dak bakal duehh demo cak itu...xixixixi. Hati hati loh ... itu adalah duit berkah..kemon kito koreksi diri ...
5. Kalo perusahaan lagi banyak masalah, jangan sekali2 nian nak nyumpahin,"Itulah akibatnyo kalo kesejahteraan idak dipenuhi makanyo doa2 karyawan teraniaya diijabah, rasokelah!"
naaaa jangan ngerutuk cemituuuuu...mestinyo kita bantu...yo minimal dengan doa biar perusahaan kito biso bangkit lagi. toh kito jugo begawe disitu, makan keluargo kito dari situ..kalo sampe bangkrut bukannyo kito kagek yang rugi. dan jugo itu berarti kito sudah berkontribusi kareno kan ucapan adalah doa..jadi jangan main main yeee
6. Jangan nian pernah menggibah perusahaan atau bos kito ke wong laen atau buat status di sosmed cak uji aku di pucuk tadi tentang kekurangannyo. Lebih baek disimpan bae dalam hati. Kalo ado perusahaan atau bosnyo yang idak konsisten dan idak komitmen, berarti kito lah yang harus konsisten dan komitmen. Jangan laju temelok melok jadi idak konsisten dan idak komitmen. Intinyo jangan sampe terpengaruh oleh hal2 jelek dan negative..walopun datangnyo dari bos, rugi dan buang energi!!Tapi kito pun harus objektif, kareno pasti ada nilai2 positif dari perusahaan yang pacak kito ambek ..
ayo kito positive thinking bekerja bener..berkata bener ...jujur ...amanah dll
kalo kito jadi tukang sapu ...jadilah tukang sapu yang bener, kalo kito seorang supervisor jadilah supervisor yang bener, kalo kito manager, jadilah manager yang bener.
buat diri kito beda dari yang lain..dalam hal positif yee..Tunjukke sikap yang baik ..misal sikap berpikir positif, sikap galak belajar, galak nolong, fokus..gemar menabung, ikhlas kalo begawe(dak berutukan terus haha) naaaa...salahh ketik laju.
kiro kiro ini rangkumannyo untuk jadi karyawan yg baek hehehe :
1. disiplin: datang tepat waktu, balek tepat waktu dsb
2. biso jadi contoh, baik dengan sesama rekan kerja, maupun atasan dan bawahan...
3. kreatif dan inovatif : thinks out of the box...jangan tepaku dengan keadaaan yang ado...
4. baek dengan atasan: naaa ini yang penting, mak mano pun atasan kan wong yang harus kito hormati dan hargoi...kalo ado yang kurang kurang di atasan kito, isi bae supaya pacak di tutupi, biar kito kedepannyo makin solid.
5. pacak bekerjo samo dengan karyawan laen..apolagi dengan atasan kito.
6. Selalu bedoa kepada Allah SWT, pake pedoman agama kito sebagai acuan untuk begawe. Harto, jabatan itu tuh anggap bae jembatan ibadah kito ke Allah SWT, bedoa biar hati kito biso ikhlas, sabar
7. jago hubungan baek dengan klien kito
8. ciptake suasana kerjo yang nyenengke kito dan kawan...
naa itu bae caknyo men ado yang biso nambahke..tambahke lahhh hehehe...
amen kito dak seneng dengen perusahaan di tempat kito begawe, dak usah nak benci atau nak jelek jeleknyo di wong laen.. karyawan yang laen mungkin bae dak sependapat dengan kamu...jadi lemak kito introspeksi diri bae....kalo dak seneng...ngapo masih begawe disitu ....cubo cari tempat laen..tingkatke kemampuan dan skill kito...dan cari peruntungan di tempat laen...
sekian dan terimakasih...
gambar dari Google
No comments:
Post a Comment